Αφιέρωμα του DEPORTES24: Ο θάνατος που άλλαξε τα πάντα στην Formula 1

Απολαύστε ένα μοναδικό αφιέρωμα του Deportes24 για τον Jules Binachi και το πως ο θάνατος του άλλαξε τα πάντα στην Formula 1.

Σαν σήμερα 17 Ιουλίου 2015 έφυγε από την ζωή ο ταλαντούχος οδηγός της Formula 1 Jules Bianchi. Το Deportes24 θυμάται πόσα άλλαξαν στην Formula 1 μετά το τραγικό του δυστύχημα αλλά και το πόσα άλλα ατυχήματα παρόμοιας επικινδυνότητας τα επόμενα χρόνια γλίτωσαν οι οδηγοί τον θάνατο. 

Ο νεαρός Γάλλος είχε ξεκινήσει την σεζόν 2014 στην F1 ως ένα τεράστιο ανερχόμενο ταλέντο. Μάλιστα από την πρώτη του σεζόν είχε κάνει τρομερό γκελ στους ανθρώπους της Ferrari. Είχε φέρει τους πρώτους του βαθμούς στο Μονακό με την Marrusia που τότε ήταν η χειρότερη ομάδα του grid.

Όμως δυστυχώς στην Ιαπωνία σε έναν αγώνα υπό τραγικές καιρικές συνθήκες ο Γάλλος καρφώθηκε με πολύ μεγάλη ταχύτητα κάτω από ένα γερανό που μετέφερε ένα άλλο μονοθέσιο ( αυτό του Adrian Sutil ). Η σύγκρουση ήταν τόσο μεγάλη και σφοδρή που του προκάλεσε εγκεφαλικές από τις οποίες και υπέκυψε 9 μήνες μετά. Μέχρι σήμερα ο Bianchi είναι ο τελευταίος οδηγός που έφυγε από δυστύχημα. 

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣΤΕΦΑΝΟΥ

Μετά το μοιραίο οι παράγοντες της Formula 1 έβαλαν σε σκέψεις τους πάντες για το πώς θα μεγιστοποιήσουν την ασφάλεια σε ενδεχόμενα αναλόγου μεγέθους ατυχήματα. Έτσι μετά από πολλές συζητήσεις αποφάσισαν οι παράγοντες της F1 να δημιουργήσουν ένα “φωτοστέφανο’ με το όνομα Halo, το οποίο θα αποτελείται από μια κυρτή ράβδο που τοποθετείται για να προστατεύει το κεφάλι του οδηγού. 

Οι πρώτες δοκιμές έγιναν το 2016, το 2017 και απο το 2018 είναι στα μονοθέσια όλων των κατηγοριών από F1 μέχρι και στο Australian S5000. Το Halo είναι κατασκευασμένο από τιτάνιο και ζύγιζε περίπου 7 κιλά (15 λίβρες) στην έκδοση που παρουσιάστηκε το 2016, στη συνέχεια αυξήθηκε στα 9 κιλά (20 λίβρες) το 2017.

Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης, η FIA εξέτασε τρία θεμελιώδη σενάρια – σύγκρουση μεταξύ δύο οχημάτων, επαφή μεταξύ ενός οχήματος και του περιβάλλοντος περιβάλλοντος (όπως εμπόδια) και συγκρούσεις με οχήματα και συντρίμμια. Οι δοκιμές έχουν δείξει ότι το σύστημα halo μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο τραυματισμού του οδηγού. Σε πολλές περιπτώσεις το σύστημα μπόρεσε να αποτρέψει το κράνος από το να έρθει σε επαφή με ένα φράγμα όταν ελεγχόταν έναντι μιας σειράς ατυχημάτων που είχαν συμβεί στο παρελθόν. 

OΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Βέβαια δεν έλειψαν και οι αντιδράσεις από την μεριά των οδηγών. Ο Sebastian Vettel όταν έκανε τις πρώτες δοκιμές με το σύστημα halo παραπονέθηκε έντονα για παραμορφωμένη και θολή όραση που εμπόδιζε την οδήγηση. Δεν ήταν μόνο οδηγοί που είχαν τέτοιες αντιδράσεις. Ο Niki Lauda ισχυρίστηκε ότι το σύστημα παραμόρφωσε την «ουσία των αγωνιστικών αυτοκινήτων». 

Ο νυν παγκόσμιος πρωταθλητής Max Verstappen το 2018 είχε κάνει ένα καυστικό σχόλιο για το Halo ότι κατέβαλε κατάχρηση του DNA της F1 και ήταν «λιγότερο επικίνδυνο από το να οδηγείς ποδήλατο σε μια πόλη». 

ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ 

Παρά την έντονη κριτική ο κόσμος άρχισε να βλέπει με καλό μάτι το halo. Μετά από ένα σφοδρό ατύχημα στο Βέλγιο το 2018, όταν το φωτοστέφανο του Charles Leclerc χτυπήθηκε από την αιωρούμενη McLaren του Fernando Alonso με το φωτοστέφανο να παρουσιάζει σοβαρή ζημιά στην πρόσκρουση. Όμως τον πρώτο να είναι απόλυτα ασφαλής από την σύγκρουση. Μάλιστα ο επικεφαλής της Mercedes Toto Wolff ( ο οποίος επέκρινε το σύστημα Halo ) ανέφερε τότε ότι ο Leclerc ζει λόγω του φωτοστεφανου, μάλιστα να συμπληρώνει ότι άξιζε το κόπο παρά την κακή αισθητική που υπήρχε στην αρχή.  

Επίσης έπαιξε ρόλο στην σωτηρία του Romain Grosjean στο Μπαχρέιν το 2020. Όταν χτυπήθηκε με τον Daniil Kvyat το μονοθέσιο του χτύπησε μετωπικά στα φράγματα με αποτέλεσμα το μονοθέσιο να κοπεί στα δύο. Το αυτοκίνητο χώρισε το φράγμα πρόσκρουσης, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να γλιστρήσει ενδιάμεσα και να χωρίσει το πίσω μέρος του αυτοκινήτου από το κελί ασφαλείας. Το φωτοστέφανο παρέσυρε το πάνω τμήμα του φράγματος, προστατεύοντας το κεφάλι του Grosjean από την πρόσκρουση.

Παρά την ανησυχία ότι δεν μπορούσε να βγει τόσο γρήγορα από το μονοθέσιο λόγω του πως ήταν διαμορφωμένο το halo στο μονοθέσιο αλλά και την φωτιά που το είχε τυλίξει. Ο Γάλλος βγήκε από το μονοθέσιο με εγκαύματα στα χέρια και στους αστραγάλους. Με τον ίδιο να κάνει δηλώσεις από το νοσοκομείο λέγοντας ότι ήταν πολέμιος του συστήματος halo αλλά πλέον κατάλαβε ότι ήταν ότι καλύτερο έχει συμβεί στην F1 καθώς χωρίς αυτό δεν θα ήταν στην ζωή. 

Ένα άλλο περιστατικό συνέβη πέρσι σε μια σύγκρουση του Max Verstappen και του Lewis Hamilton στην Monza. Ο τροχός του Verstappen προσγειώθηκε στο φωτοστέφανο του Χάμιλτον. Με τον δεύτερο να δηλώνει “ότι έσωσε τον λαιμό του”. 

Το τελευταίο και πιο πρόσφατο έγινε στο Σίλβερστοουν πριν 2 εβδομάδες. Ο Guanyu Zhou είπε ότι το Halo του έσωσε την ζωή αφότου έγινε μια πρόσκρουση με τον Gasly αναποδογύρισε το μονοθέσιο και έπεσε στις μπαριερες. 

Η ιστορία δίδαξε με το τραγικό δυστύχημα του Bianchi το πώς άλλαξε σε ασφάλεια το άθλημα και το πώς η ασφάλεια είναι υπεράνω όλων.